.........................................................


Szkolenia z delegowania zadań


Delegowanie zadań jest jednym z najważniejszych narzędzi, jakimi dysponuje kierownik, niezależnie od branży, w której działa. Presja czasu, różnorodność zadań, począwszy od planowania imprez, działań marketingowych, zarządzania procesem rejestracji, a skończywszy na zadaniach ściśle organizacyjnych - są to zmienne, które - jeśli nie są dobrze zarządzane - mogą sprawić, że ryzyko popełnienia błędu będzie znaczące. Poprzez mądre delegowanie zadań, można zmniejszyć to ryzyko. Im szybciej opanujesz tę cenną sztukę, tym skuteczniej poradzisz sobie z wyzwaniami.

Jak to zrobić?

pracownik i szef

Szkolenia-delegowanie zadań uczą, jak właściwie powierzać swoim pracownikom zadania do wykonania. Delegacja oznacza, że wybierasz właściwą osobę do wykonania zadania, dostarczasz niezbędnych informacji, a także oceniasz postęp i efekt pracy. Należy jednak pamiętać, że odpowiedzialność za kompleksowy efekt działań spoczywa nadal na osobie delegującej. Dlatego szkolenia z zakresu delegowania zadań kształcą w uczestnikach poczucie odpowiedzialności, które często stanowi duży problem.

Czego można nauczyć się na szkoleniach?

Ponadto w czasie zajęć możesz zdobywać wiedzę, która ułatwi Ci delegowanie zadań. Zadania powinny być delegowane zgodnie z możliwościami pracownika. Więc nie powinieneś rzucać niedoświadczonego człowieka na głęboką wodę. Musisz zastanowić się, jakie kompetencje są potrzebne do wykonania określonego zadania i poszukać ludzi, którzy je posiadają.

Delegowanie zadań ponad możliwości pracownika może prowadzić do niepotrzebnych napięć i frustracji, a co gorsza - do fatalnych błędów. Jednocześnie jednak warto wierzyć w możliwości członków zespołu. Podczas szkolenia-delegowanie zadań zyskasz nowe umiejętności, które sprawią, że staniesz się bardziej otwarty na nowe propozycje. Warto czasami dać komuś szansę na rozwój, nawet w obszarze, który nie jest mu w pełni znany. W ten sposób delegowanie zadań może stać się doskonałym sposobem na motywowanie pracowników.

Niewątpliwie powinieneś delegować zadania, które Twoi pracownicy mogą wykonać lepiej niż Ty sam. Warto również delegować zadania, które są czasochłonne i żmudne, a jednocześnie nie wymagają specjalistycznej wiedzy lub takie, które są nowymi wyzwaniami dla pracowników.

Które zadania nie powinny być delegowane?

Delegowanie zadań oznacza, że dzielisz odpowiedzialność z członkami swojego zespołu. Jako kierownik nie możesz jednak dzielić się odpowiedzialnością za zadania strategiczne.

Delegowanie zadań jest ściśle związane z precyzyjną komunikacją w zespole, co możesz wyszkolić w sobie na specjalnych szkoleniach. Ważne jest bowiem, aby Twój współpracownik w pełni rozumiał Twoje intencje. Przekazując pełne informacje, unikniesz niepotrzebnych nieporozumień i zniechęcenia. Jak upewnić się, że zostałeś zrozumiany? Możesz poprosić pracownika o wyrażenie własnymi słowami, jakie zadanie stoi przed nim i jakie ma pomysły na jego realizację. W ten sposób sprawdzisz, czy obaj jesteście na tej samej stronie.

Przestań myśleć "Łatwiej jest zrobić to samemu".

Kto nie deleguje zadań, choć ma taką możliwość, naraża się na ryzyko przepracowania, opóźnień i błędów. Ponadto pracownicy nie wiedząc, czy mogą podejmować własne decyzje, zawsze będą prosić o pozwolenie lub radę. Oznacza to miliony telefonów, e-maili, spotkań poświęconych najbardziej trywialnym problemom, które można by rozwiązać natychmiast, gdyby potencjał pracownika został uwolniony. Nadmierne obowiązki i poczucie, że "wszystko muszę robić samemu" jest frustrujące, może być też poważnym powodem szybkiego wypalenia. Model "zrób to sam" w zarządzaniu jest również nieefektywny. Zespół będzie wykonywał zadania szybciej i skuteczniej niż ty sam, działając na własną rękę. Dlatego szkolenia-delegowanie zadań są tak istotne i warte uwagi. Nie każdy z nas potrafi przecież odpowiednio wydawać polecenia i trzymać nad tym kontrolę. Jednak pod okiem specjalistów można te cechy w sobie wypracować.